woensdag 19 oktober 2011

De stoelen!!

Afgelopen vrijdag stond er een berichtje op het antwoordapparaat, of ik een Nederlandse transporteur wilde terug bellen. Afgelopen zondag twee weken terug waren de stoelen geleverd in Nederland, die maandag erop kregen we het verzoek te betalen, waardoor zij gelijk, na controle(??), de stoelen zouden doorsturen. Gelijk betaald en de stoelen zouden op de vrachtauto gezet worden.
Toen ik de transporteur aan de lijn had afgelopen maandag, vertelde deze me die vrijdag er voor de opdracht gekregen te hebben om de stoelen vanaf het bedrijf naar Frankrijk te vervoeren! Ook Nederlandse bedrijven 'doen' dus aan loze beloftes!
Ik heb de man verteld, dat hij bij ons voor kon lossen en hij zou me op de hoogte houden over het tijdstip.

Vandaag stond de mannentoilet op het program voor mij en Hellen zou beneden verder gaan verven.


Gisteren had ik de eerste twee toiletten opnieuw in de tadelakt gezet, de eerste laag van de twee.
De eerdere tadelakt zou de kleur 'gris poivre' moeten zijn, maar zag er uit als een vreselijke poep-kleur, en dat in een toilet ...
We zijn er verleden week mee terug geweest en hier heeft men een stukje op een muurtje bij de verfmeng-machine gesmeerd, na een tijdje wachten tot het droog was, kreeg de verkoper ook het idee, dat de kleur niet volgens het voorbeeld was en gaf ons de gelegenheid om hem te ruilen voor een ander grijs, 'gris béton'. Al het werk voor niets, maar zo was het geen porem. De 'oude' tadelakt licht geschuurd en wat zwaarder geschuurd waar al de derde laag, de 'savon', op zat. Hierop zou namelijk een volgende laag niet houden.


Vandaag stond voor mij dus de derde toilet op het program voor de eerste laag, maar om 08h00 werden we thuis gebeld door een chauffeur, die ons in het, naar later bleek, Lets probeerde uit te leggen, dat hij voor de deur stond. Joechée, precies volgens de afspraak lekker ruim van te voren een berichtje. ( NOT)

Al maanden heeft het niet geregend, maar deze ochtend goot het pijpenstelen. De chauffeur had zijn wagen al achter geparkeerd, dat was dus niet de bedoeling, want ik moest hem met de hand lossen en ga geen trappen lopen met twee stoelen in een doos. Na zo'n tien minuten had ik hem in mijn beste Lets uitgelegd, dat ik de wortelenbak aan de voorkant wilde hebben. Toen hij me begreep sprak hij zo waar Frans, of kende hij de man van de 'déchetterie'? ( Monsieur 'Putain')


Achteruit weer terug, natuurlijk hielp ik hem, ik ben wel niet bij de padvinderij geweest, maar ik heb van die heldere momenten ...

Eindelijk stond hij dan op zijn plaats voor onze zeiknatte terras.

Het lossen kon beginnen, 46 dozen met 85 stoelen en 6 barkrukken. Lekker in de regen!

Een uurtje verder had ik alle dozen binnen en de pallets naar beneden

Toen alles binnenstond was de regen gestopt en brak de zon door! Hij's fijn!


Ik word er weer moe van als ik er naar kijk, de spierpijn is nog niet weggeweest

Weer twee uur later had ik alles uit de dozen gehaald




46 platte dozen

Alle pallets en dozen zijn verbrand, om 14h00 was alles weg

De foto's die Hellen van haar werk heeft gemaakt.
De loodgieter was er vandaag ook en Hellen had het idee, dat deze niet goed snapte waarom beneden alles er zo netjes uit moest zien, geen Portugees gebruik zeker om een opslagplaats er fris te laten uitzien.



Om 16h00 kwam de techneut van AEG om de waterontharder in te stellen, hij vond een hardheid van 40º ( Fransen rekenen hardheid in graden) terwijl 30º eigenlijk al zeer hard is. Het apparaat regelt de hardheid nu tot 7º, anders kan het water niet meer ter consumptie dienen.

Ook nog wat tafels 'gemonteerd'

Wat er overbleef van de emballage



De sporen achtergelaten door de zware vrachtauto. Inmiddels heeft Hellen het alweer aangeharkt.

Morgen hopelijk niet te veel spierpijn meer, dan kan ik de derde 'tadelakten' en de tweede laag op de andere toiletten aanbrengen.