dinsdag 23 augustus 2011

Typisch Frans, werkdruk door klagen over werkdruk?


Vandaag zou het weer een warme dag worden en er zou 's ochtends een techneut van France Telecom komen.
De architect had gisteren gemaild naar de maçon om om 09h00 het meest urgente werk door te nemen. We besloten voordat we koeken voor bij de koffie zouden halen, eerst maar even te kijken of er wel iemand was. Goede beslissing, want de koeken hadden we aan de kippen kunnen geven. We hebben er maar geen woorden meer aan vuil gemaakt.
Zelf hadden we genoeg te doen, Hellen heeft weer een stuk vloer gekrabd, muren en plafond geverfd en ik ben verder gegaan met de lambrisering.

Ca 10h00 stopte er een tankwagen van TotalGaz voor ons terras.
Hij kwam de tank vullen, onaangekondigd maar niet minder welkom.
Na lang bellen, gewoon een privé-gesprek terwijl ik stond te wachten, meten met onze centimeter en invullen van formulieren, heeft hij de tank gevuld met 1837 liter.
Na 45 minuten was hij klaar.
De loodgieter kan de gasboiler en het fornuis komen controleren/ testen.

Om 11h00 hoorde we een man bellen op het terras, een gesprek van meer dan een kwartier waarin de gemoederen hoog opliepen en er met luide toon gesproken werd. Hierdoor konden wij verstaan, dat er over de werkdruk werd gesproken waaronder deze arme man leed. Hoe kon hij op alle plekken tegelijk zijn? Net toen ik het wachten zat begon te worden en weer verder wilde gaan met de industriële 'tadelakt', was hij klaar. Hij probeerde nog even tegen ons verder te gaan, waarop ik hem gelijk maar de plek van de telefoondraden dirigeerde, want ik had er even geen zin meer in.
Eerder bleek, dat France Telecom, nu Orange, ons vanaf 3 augustus jl. had aangesloten en wij betaalden dus abonnement-kosten vanaf deze datum, maar hadden geen aansluiting. Na de eerste rekening die binnenkwam, belde ik gelijk met Orange en die zouden dus de zojuist aangekomen techneut sturen. De techneut moest dus de twee draden, eerder waren er twee aansluitingen ter plekke, verbinden met de draden, die de elektriciën 2,5 meter hoger uit de muur had laten komen. Met een telefoon met twee knijpers op de draden probeerde hij er achter te komen op welke draad de 3 augustus aangesloten verbinding zat. Op géén van beiden dus!
Ook in een nabij gelegen put van France Telecom kon hij niets vinden.
Hij brabbelde wat, stapte in zijn auto en reed weg ...
Ik ben toen maar weer verder gegaan met mijn werk.
Om 11h45 kwam hij terug, een collega had de boel verkeerd aangesloten in een nabij gelegen centrale en er was dus op beide draden geen verbinding. Dit zou gelijk geregeld worden.
Ondertussen was het al 11h45 en de heilige lunch zou aanstonds beginnen, of we er waren om 13h30, dan zou hij terugkomen om de aansluiting te laten plaatsvinden.
Inderdaad stapte hij om 13h30 weer de brasserie bellend, met zo'n kek bluetooth-oortje, binnen. Na het lange gesprek begon hij op een blocnote met formulieren te schrijven en werd weer gebeld, hij deed toen het gesprek over de vermeende werkdruk, staande aan onze toekomstige bar, nog eens over. Nu echter was de toon timide, een hogere chef(?), en duurde het ca 30 minuten. Na dit gesprek riep hij mij van mijn werk en legde me uit dat ik eerst zijn 'devis' moest tekenen. Ik had de keuze om hem weg te sturen, dan zou er een 'frais' van 69 euro verschuldigd zijn en wanneer we de werkzaamheden lieten uitvoeren dan zou het bedrag 137 euro bedragen. Dit was natuurlijk geen keuze, want we moesten nu eindelijk die aansluiting hebben! Dus het juiste vakje aangekruist, in letters erbij geschreven dat ik akkoord ben, volledige naam, datum, plaats en handtekening gezet.
Toen ging hij aan het werk! Na eindelijk zijn spullen te hebben gevonden, want hij had de auto van een collega en deze had een janboel gemaakt van de auto, klaagde hij tegen Hellen hoorde ik van haar later.
Kort erna hoorde we twee keer boren en daarna bonken. We zeiden boven tegen elkaar, dat hij nu bezig was met de twee pluggen er in te slaan voor de schroeven om het kastje van de verbinding op te hangen.
Inmiddels was het 14h45 op dit tijdstip had ik een afspraak en we moesten dus echt weg, gelukkig kwam hij net binnen om te zeggen dat de 'klus' geklaard was, weer moest ik 5 minuten formulier doen voor het gedane werk van ca 10 minuten! 10 Minuten werk waar de man van 11h00 tot 15h50 mee bezig was geweest! Met het grootste gemak had hij dit kunnen klaren voor de heilige lunch!
Werkdruk door klagen over werkdruk, welkom in Frankrijk!








De tank wordt gevuld


De draadje tegen elkaar aan in de plastic doos. Ik vroeg later waarom er geen bescherming om de dunne telefoondraden geplaatst was, dit kon niet, want in zijn eigen wagen had hij deze rails wel, maar in deze auto niet. Pas in de auto naar mijn afspraak hoorde ik van Hellen het auto/ collega-verhaal en begreep ik wat hij bedoeld had.
Zou hij er voor terugkomen? ( grapje)


Vergroot deze foto twee keer door er op te klikken, dan kun je links op de bar zijn blocnote zien liggen -_-


De eerste laag zit er op, de tweede zal spoedig volgen. Hierna komt er nog een beschermlaag over.

Oh ja, ons telefoonnummer van de brasserie is 0033(0)5 53 50 58 12, zegt het voort!